AI בעולם מכשירי השמיעה

שטיינר מכשירי שמיעה
שיתוף המאמר:

שבב AI רקע כחול

בשנים האחרונות רבות מדובר על נפלאותיה של הבינה המלאכותית (Artificial Intelligence -AI). שכלולן של היכולות האוטומטיות בעולם הטכנולוגיה יוצרות שיפור אדיר בחוויית המשתמש והתאמה טובה יותר לצרכים המשתנים של כל אדם.

כבר מעל ל-20 שנים, מכשירי השמיעה של Phonak מדייקים את הביצועים שלהם הודות ל-AI. צלילי הסביבה מעובדים ע”י מנגנון אוטומטי המדייק את פעולת המכשירים בהתאם לסביבה בה נמצא המאזין.

איך הבינה המלאכותית משתלבת במכשירי השמיעה?

הסביבה בה אנו חיים כוללת סביבות שמיעתיות מרובות. למשל, האתגרים בניהול שיחה בעת נסיעה ברכב שונים בתכלית משיחה במסעדה. האזנה לטלוויזיה או לרדיו שונה מאוד משיחה עם בני המשפחה בארוחת הערב. המגוון הרחב של הצרכים השמיעתיים העלה את הצורך במערכת שתאפיין ותשנה את האופן בו פועלים המכשירים, על מנת ליצור נוחות בסביבה השמיעתית ולא פחות חשוב מכך- הבנה טובה יותר של דיבור.

אותו מנגנון אוטומטי נקרא AutoSense OS. הוא כולל 7 סוגים שונים של סביבות שמיעתיות, ביניהן דיבור ברעש, דיבור ברכב ומוזיקה. מכשירי השמיעה מבצעים 700 סריקות של הסביבה בכל שנייה. בהתאם לשינויים בסביבה, מערכת ההפעלה מייצרת תמהילים שונים של התוכניות ומאפשרת מגוון עצום של מעל 200 מצבים ייחודיים לצורך התאמה מיטבית לסביבה. מכשירי השמיעה יכולים לעבור במהירות בין המצבים ולהתאים לקצב השינויים השמיעתיים בשגרת היום. כל זאת באופן אוטומטי לחלוטין, ללא צורך בביצוע החלטות ושינויים ע”י המשתמש.

הדיוק בפעולתו של המנגנון האוטומטי הינה הכרחית. התאמה לא מדויקת לסביבה השמיעתית יכולה לפגוע בחדות הצליל ואיכות השמיעה של דיבור ומוזיקה, או להתמודד בצורה לא מיטבית עם רעש סביבתי. הודות לפעולה המהירה והמדויקת של ה-AutoSense OS ניתן לספק שמיעה באיכות מעולה וללא פשרות.

מלבד סיווג הסביבות השמיעתיות הרבות, המנגנון האוטומטי גם מבחין בין סוגים שונים של הזרמות Bluetooth, ובוחר מצבי הגברה שונים להזרמת שיחות טלפון, למדיה שעיקרה דיבור ולמדיה שעיקרה מוזיקה. כל אלה מאפשרים את ההגברה המתאימה ביותר לצלילים אותם מרכיב המכשירים מעוניין לשמוע.

לצד ההתאמה האוטומטית לסביבה השמיעתית, דור המכשירים החדש של פונאק כולל את טכנולוגיית ה-SmartSpeech. טכנולוגיה זו מאגדת מספר יכולות אוטומטיות חכמות, המנגישות את הדיבור בצורה משופרת:

יכולות אוטומטיות לשיפור הבנת דיבור בסביבה שקטה

Speech enhancer-
מנגנון המגביר באופן סלקטיבי דיבור חלש או מרוחק בסביבה שקטה. הגברה זו מפחיתה את המאמץ השמיעתי עבור שמיעת דיבור בשקט ומהווה מצב מועדף עבור משתמשים לצורך האזנה לדיבור בשקט (Appelton, 2020).
יתרונות נוספים שניתן למצוא ליכולת זו בספרות כוללים שיפור הבנת דיבור מרוחק (4 מ’) בסביבה שקטה ב23%; שיפור של 18% בהבנת דיבור מחדר סמוך ואף הפחתה של 20% מהמאמץ השמיעתי עבור תקשורת ממרחק של עד 8 מ’ (Latzel, Lesimple, & Woodward, 2023).

יכולות אוטומטיות לשיפור הבנת דיבור בסביבה רועשת

UltraZoom & StereoZoom 2.0

אחת התלונות הנפוצות ביותר במקרים של ירידות שמיעה בכל דרגת חומרה, היא הקושי להבין היטב דיבור בסביבה רועשת, בין אם מדובר בשיחה עם אדם אחד או בשיחה בקבוצה.

למכשירי השמיעה יכולת אוטומטית לשינוי כיווניות המיקרופונים, דבר המשפר את הבנת הדיבור ברעש ב-26%.

UltraZoom ממקד את כיווניות המיקרופונים קדימה, על מנת לשפר את הבנת הדובר עימו אנו משוחחים. מנגנון זה מופעל אוטומטית כאשר מזוהה דיבור על רקע רעש סביבתי. בנוסף, מוחלש הרעש הסביבתי הנמצא מאחורי המאזין כדי להיטיב את תנאי ההאזנה עבורו.

StereoZoom 2.0 נועד למצבים בהם הרעש הסביבתי הוא חזק במיוחד. מכשירי השמיעה הנמצאים בתקשורת זה עם זה, ממקדים את ההגברה לכיוון ממנו מגיע הדיבור ומוסיפים לאיכות שמיעת הדיבור ברעש. השיפור בהבנת הדיבור ברעש בעזרת מנגנון זה לעומת כיווניות קבועה יכול להגיע ל-16% (Woodward & Latzel, 2022).

SpeechSensor

זהו מנגנון המזהה את הכיוון ממנו מגיע הדיבור. לאחר זיהוי מקור הדיבור, כיווניות המיקרופונים מתמקדת למיקום בו זוהה הדיבור החזק ביותר בסביבה. באופן זה, גם כאשר המאזין אינו מפנה את ראשו לדובר, המכשירים יכולים לזהות את כיוון הדיבור ולמקד את ההגברה באופן מותאם. מנגנון זה מפחית את המאמץ השמיעתי במצב שהדיבור אינו מגיע מקדימה – ב 11%!  (Luts et al., 2010; Krueger et al., 2017).

Dynamic Noise Cancelation (DNC)

מנגנון הנחתת רעש מרחבי, העובד בשיתוף עם המיקרופונים הכיווניים לצורך שיפור היחס בין הדיבור לרעש.
בנוסף, למרכיב מכשירי השמיעה יש אפשרות לבחור את עוצמת ביטול הרעש על ידי אפליקציה ייעודית למכשירי השמיעה (MyPhonak App).

Motion Sensor Hearing

נועד לשפר את הנגישות לדיבור בזמן תנועה (הליכה, ריצה וכד’). החיישן הייחודי מזהה תנועה ומשנה את כיווניות המיקרופונים, על מנת שהמשתמש ישמע ויבין היטב גם את האנשים ההולכים לצידו או מאחוריו. שינוי הכיווניות משפר את המודעות השמיעתית לסביבה, מיקום הצליל במרחב והיכולת לעקוב אחר השיחה.

מנגנונים ייחודיים ומתקדמים אלו, מאפשרים הצצה לתועלת האדירה שנותנת לנו הבינה המלאכותית. החידושים הטכנולוגיים תורמים לשמיעה איכותית יותר ובאופן ישיר גם להפחתה במאמץ השמיעתי בחיי השגרה. כל המאפיינים הייחודים הללו מופעלים באופן מותאם לסביבה, מבלי לדרוש ממרכיב מכשירי השמיעה אף לא לחיצת כפתור. אדם החווה קושי שמיעתי בכל חומרה, יכול להנות מיתרונות הקידמה שהוכחו כיעילים, מקלים ומשפרים איכות חיים.

רקע